
Sinds twee jaar gebruikten we bij Duits in de bovenbouw stemkastjes bij tekstverklaren. Het was een heel gedoe. Daar wil ik het bij laten. Inmiddels heb ik in vwo-1 al enkele tools om te stemmen uitgeprobeerd. Nu was vwo-6 aan de beurt met socrative en het mobieltje. Inderdaad: een kind kan de was doen. Ik had een gatentekst met acht meerkeuzevragen. Ideaal voor het onderdeel MC van socrative. Nadeel is, dat je standaard vijf meerkeuzevragen hebt en er altijd een grapjas is, die de mogelijkheid intoetst die er niet is. Maar je kunt wel heel snel alle antwoorden verzamelen en daarna bespreken. Je weet meteen welke vraag problemen oplevert en welke vraag niet. De eerste bespreek je uitvoerig en de laatste is ter kennisname. Inmiddels heb ik een quiz gemaakt ofwel gewoon vragen met meerkeuzeantwoorden en ook open vragen. Deze kopieer ik vanuit een examentekst in pdf en plak dit op de plek in socrative. Vijf minuten werk. In de les moeten de leerlingen ook hun naam intypen, waardoor ik na het beantwoorden van alle vragen een mooi overzicht krijg wie wat heeft geantwoord. Dat maakt het natuurlijk wel spannender en voor mij inzichtelijker. Volgende week ga ik dit uitproberen. Ik zou wel eens willen weten of door het gebruik van deze stemmogelijkheid en daaraan gekoppeld de mogelijkheid van het bespreken van antwoorden het leerresultaat toeneemt ten opzichte van het bespreken zonder deze optie.
Instructie hoe je een device en socrative kunt gebruiken