Op vrijdag 16 november organiseerde Kennisnet een brainstormsessie op het Mondriaan College. Dit was tevens een eerste gelegenheid voor de invulling van de samenwerking tussen het Mondriaan College en de locatie TBL van Het Hooghuis. Van beide scholen waren docenten aanwezig om zich samen met experts en belangstellenden te buigen over het vraagstuk ‘Hoe ontwikkel ik een digitale leerrouteplanner voor zelfstandig leren?
Winnende onderwijsvraagstuk
Enige tijd geleden opende Kennisnet de mogelijkheid om een vraagstuk in te dienen uit de dagelijkse lespraktijk. Doel hiervan was het onderwijs te verbeteren. Kennisnet gaat samen met het onderwijs op zoek naar een innovatieve oplossing voor de inzending met de meeste stemmen.
Het vraagstuk ‘Hoe ontwikkel ik een digitale leerrouteplanner voor zelfstandig leren? heb ik ingediend en daarmee behaalde ik de meeste stemmen. Eén van de resultaten was nu deze brainstorm op het Mondriaan College.
Leerlingen de weg wijzen
Ik wil voor deze leerlingen in het voortgezet onderwijs heel graag een digitale leerrouteplanner hebben die hen de weg wijst hoe ze met behulp van tools en andere ict-toepassingen zelf hun leerprestaties kunnen verbeteren. Het doel hiervan is: de zelfstandigheid van de leerling bij het leerproces bevorderen, onderwijs op maat leveren en de rol van de docent als coach stimuleren.
Relatie met andere onderwijsontwikkelingen
Tijdens de brainstorm werd ook gezocht naar de relatie van het vraagstuk met ontwikkelingen als PLO’s (persoonlijke leeromgevingen) Flipping the Classroom en Learning Analytics. Deze ontwikkelingen kunnen een bijdrage leveren aan de oplossing van dit vraagstuk.
Input werd verzorgd door de sprekers Michael van Wetering – Manager Innovatie Kennisnet, Erik Woning – Productmanager Kennisnet en Wietse van Bruggen – Projectmanager Innovatie.