Inmiddels hebben de leerlingen in vwo-1 voor Duits de tweede grote toets achter de rug. Net als bij de eerste toets heb ik een analyse gemaakt van de antwoorden. De meeste fouten werden gemaakt bij het vervoegen van de regelmatige werkwoorden. Bij de vorige toets hadden leerlingen ook nog moeite met de woordjes, maar daar hebben de leerlingen blijkbaar geleerd van de vorige bespreking.
Ik heb ook nu weer de klas in groepjes verdeeld: minstens één leerling met 0-1 fout bij de werkwoorden en vervolgens aanvullen met leerlingen met meer fouten. De leerling met weinig fouten moest tips geven aan de andere leerlingen uit het groepje hoe je het beste kunt leren. Het bleek, dat ze nog niet automatisch weten, dat je ook bij een vreemde taal regeltjes moet memoriseren. Dat kan ik wel zeggen, maar dat beklijft duidelijk niet bij iedereen. Ik heb enkele tips gefilmd en het filmpje plaats ik op de elo, zodat de leerlingen daar nog eens naar kunnen kijken. Ik zal dit ook in de les laten zien. Ik hoop dat dit een goede aanpak is voor leerlingen. Overigens hadden ze allemaal een chocolade euro gekregen, omdat ze zo goed hun best hadden gedaan.