Afgelopen week las ik op twitter dat Tessa van  Zadelhoff een blog had gepost op onderwijswijven. Daarin beschrijft zij hoe ze ooit begon en daarbij in contact kwam met Margreet van den Berg. Ik moest onwillekeurig denken aan mijn eerste stappen op ICT gebied. In 2006 hadden we nog geen elo en omdat ik mentor was van een havo-4 klas had ik een weblog gemaakt om met mijn mentorleerlingen te communiceren. Dat was voor de leerlingen heel apart. In 2007 had  Kennisnet  een ICTstimuleringsproject Grassroots uitgeschreven. Je kreeg dan 400 euro om ICTmateriaal aan te schaffen. Het eerste project Deutschland Nachbarland gebruiken we nog steeds.  Voor de subsidie hebben we een digitale camera aangeschaft. Daarna kwam in 2008 TQNL in beeld. Hiervoor heb ik een project beschreven voor het kernteam E&M waar ik kernteamleider  was:  ICT gebruik bij de presentatie van het profielwerkstuk. De subsidie bedroeg 7500 euro. Om te zorgen dat we destijds het project konden delen met andere scholen heb ik een website gemaakt. Via TQNL kwam ik ook in contact met Margreet van den Berg. Zij heeft destijds het project uitstekend begeleid. In 2011 kwam via Kennisnet/Surfnet de mogelijkheid om subsidie aan te vragen. Ik heb het project De flipcamera bij spreekvaardigheid beschreven. Hiervoor kregen we een bedrag van 7500 euroDit project is in 2012 genomineerd voor het Europees Talenlabel.  Inmiddels is ICT mijn hobby geworden, maar dan alleen wat betreft het gebruik in de les.  Ik wil graag uitproberen wat werkt en ben daarin niet bang, maar wel kritisch. Ik wil ook graag delen met anderen en neem daarom deel aan TheCrowd en ik geef workshops over ICT in de dagelijkse lespraktijk, waarbij de nadruk ligt op eenvoudig en effectief.