Vandaag behandelde ik met mijn vwo-4 klas het persoonlijk voornaamwoord in het Duits. Het was een herhaling van vorig jaar. Via somtoday had ik in de studiewijzer als huiswerk een link geplaatst met een uitlegvideo en een opdracht. In de les werd het huiswerk besproken en vervolgens gingen de leerlingen aan de slag met Grammatik online om nog eens te oefenen of uitleg te krijgen over een onderwerp waar ze moeite mee hebben.

Dit is een wikwiwijsarrangement waarin ik sinds vorig schooljaar grammaticathema’s verzamel met uitlegvideo’s en interactieve oefeningen. Leerlingen kunnen dan zelf een keuze maken waar ze nog eens uitleg over willen via een flipvideo en ze kunnen oefenen met interactieve oefeningen waarbij ze meteen zien wat goed of fout is. Ik zoek zelf via internet naar goede filmpjes en online oefeningen. Soms maak ik zelf een filmpje of opdrachten. Leerlingen leren van docenten, maar vandaag was het mijn beurt om van een leerling te leren. Tijdens het maken van de opdrachten zag ik dat een van mijn leeringen een schema tevoorschijn toverde over de persoonlijke voornaamwoorden. Belangstellend vroeg ik hoe hij daaraan kwam. “Gewoon via google pictures”, was zijn antwoord. Stom dat ik daar nou nooit gezocht heb voor een schema. Ik zocht daar enkel foto’s. Tis zo simpel!

PP