Als Edith je iets vraagt dan zeg je niet gemakkelijk nee. Dat doe je gewoon niet, want zo’n kans laat je niet liggen. Ik heb er een nachtje over geslapen. Al heb ik niet de indruk, dat een nacht tot inspiratie leidt. Vanochtend kwam mijn jongste zoon ontbijten. Hij had niks in huis. Gebeurt wel vaker. Hij woont zelfstandig in een leuk appartementje een paar straten verderop en studeert naar hartelust. Ik vroeg hem of hij ideeën had en na enig nadenken gaf hij aan dat het belangrijk is om meer tijd te besteden aan onderlinge contacten op school. Tijd geven en nemen zodat leerlingen elkaar beter leren kennen. Nog niet zo’n gek idee. We vullen schooltijd, dankzij al die eisen, vooral met vakkennis. We hebben de mond vol over de kwaliteit van ons onderwijs. Waarom niet eens ruimte maken voor Quality time op school. Hebben we leerlingen wel eens gevraagd wat zij van quality time op school vinden? Tijd voor elkaar, van mensje tot mensje. Laat leerlingen zelf maar bedenken hoe ze daar invulling aan willen geven. Uitgangspunt is dat je elkaar echt leert kennen. Een poging waard lijkt mij.
Ooit heb ik als mentor met mijn destijds 2e klas vmbo een vertel-iets-goeds-van-elkaar-uurtje gehouden. Elke leerling moest van alle andere leerlingen één goed ding opschrijven. Op die manier kregen alle leerlingen, dat waren er toen 24, evenveel goede dingen van elkaar te horen. Voor elke leerling hebben we een poster gemaakt met goede dingen die anderen van jou weten of zien. Dat waren 24 feelgood momenten. Voor mij en de leerlingen was dat kwaliteitstijd.