Gisteren verscheen onderstaande oproep
Voor mij een mooie aanleiding om mijn blogs en tweets eens terug te kijken. Inmiddels heb ik drie voorbeelden ingestuurd waarbij de leerlingen het mobieltje in de les gebruikten: als online woordenboek, aantekeningen fotograferen en een combinatie van Socrative met screencast voor tekstverklaren.
Het is aan Willem en Ashwin of deze voorbeelden publicatiewaardig zijn.
Ik wil nog graag vier voorbeelden noemen waarmee ik in de les gewerkt heb. De eerste is een tip van een leerling. Het gebruik van de app van de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Inmiddels hebben veel Duitse kranten een app en is het heel gemakkelijk om via de Smartphone de actualiteit in de les te halen. Voor de leerlingen ideaal om leeskilometers te maken waarbij ze zelf een artikel kunnen kiezen om te lezen.
Het tweede voorbeeld is het wikiwijsarrangement Grammatica online . De leerlingen hebben via hun mobiel toegang tot de elo Somtoday. Hierin zit de link naar het arrangement. Vervolgens kunnen ze de pagina toevoegen aan favorieten en dan hebben ze zowel de uitlegvideo’s alsook de interactieve oefeningen snel bij de hand en hoef je niet in te loggen in de elo. Ideaal als het om differentiëren gaat. Een leerling die nog moeite heeft met bijvoorbeeld de modale hulpwerkwoorden kan eerst de uitlegvideo (nog eens) bekijken en daarna eventueel een interactieve oefening maken om te controleren of de stof begrepen is.
Dan heb ik nog een voorbeeld met Socrative en Wikiwijs waarbij de optie om een toets te maken in Wikiwijs zeker genoemd moet worden. In mijn blog heb ik het gebruik beschreven.
Tenslotte nog een voorbeeld met Mentimeter om woordjes te overhoren. Ik heb de keuze van het middel overgelaten aan de leerlingen: laptop of mobiel. Tenslotte is het BYOD. Sommige leerlingen gebruikten hun mobiel en anderen gaven de voorkeur aan hun laptop. In mijn blog heb ik het gebruik beschreven. Het voordeel is, dat alle leerlingen actief meedoen en ik op die manier de moeilijke woorden onder de aandacht kan brengen.
In feite kun je mobieltjes regelmatig inzetten in de les. Het is een pc in zakformaat. De angst dat sommige leerlingen afgeleid worden is niet ongegrond, maar afleiding voorkom je niet door dit apparaat te weren in de les. Als leerlingen ervaren dat ze bij het leren voordeel hebben door het gebruik ervan dan zullen ze er ook verantwoord mee omgaan. Dat is een leerproces dat je als docent een leerling niet mag ontnemen. Daar is ook nog veel te leren voor docenten. Het gebruik van mobieltjes in de les vraagt om passende afspraken met individuele leerlingen. Het merendeel van de leerlingen kan er heel goed mee omgaan. Nieuwe technische ontwikkelingen bieden kansen, maar vragen ook om een aangepaste didactiek en pedagogisch handelen. Zie het mobieltje als een kans en niet als een bedreiging.
Ik laat de lln ook hun mobieltje als stopwatch gebruiken voor spreekopdrachten. Vaak moeten de lln een minuut praten over een bepaald onderwerp en dan kan iemand anders in de groep controleren met de telefoon of hun klasgenoot inderdaad 1 minuut gekletst heeft. Of gewoon een foto uit hun bestand laten kiezen en daar over vertellen.
Ze kunnen ook met de camera kleine improvisaties opnemen.
Verder gebruik ik hem voor de site agendaweb.org waar voor Engels veel oefeningen staan.
Voor luisteren gebruiken we de tedtalks voor de bovenbouw en ESL-lab.com voor de onderbouw. Voor leesvaardigheid is breakingnewsenglish.com een goede site. Soms niet ideaal omdat het scherm niet groot is.
Te vergelijken met Socrative is Kahoot. Bij creativekahoot.it kan je een quiz maken en dan beantwoorden de leerlingen de vragen mbv hun mobieltjes waar de mogelijkheden in vier verschillende kleuren staan. De leerlingen krijgen toegang tot de quiz dmv een code. Voordeel voor de docent is dat je gebruik kunt maken van een quiz van iemand anders. Bij deze opdracht zitten de leerlingen al klaar voordat ik echt met de les begonnen ben. Werkt geweldig als D-toets.
Dankjewel Cora voor deze mooie aanvulling. Kahoot is inderdaad heel populair.