Nynke de Jong schreef onlangs een column over het lerarentekort en Ton van Haperen reageerde hierop op uitnodiging van het Brabants Dagblad. Waarom beide ongelijk hebben.
De column van Nynke de Jong is helemaal niet mooi zoals Ton van Haperen beweert. Ik vind hem oerlelijk en waarom? Omdat een beeld geschetst wordt van het onderwijs dat stof tot discussie levert en daarom goed verkoopt. Volgens Nynke zijn er te weinig docenten, omdat ze zo weinig echt enthousiaste docenten tegenkomt. Nou Nynke, ik heb je via Twitter al aan een geweldig voorbeeld geholpen. Je schoonvader, Jos de Louw docent Nederlands, is een fantastische docent en daar is niks aan gelogen. Misschien kan Jos je aan collega’s voorstellen die net als hij een voorbeeld zijn voor hoe je les kunt geven en met leerlingen om kunt gaan. Niet voor niets wordt zijn naam al vele jaren op rij door eindexamenleerlingen in het jaarboek genoemd als een docent die heel goed les kan geven en een top mentor is. Jos is de bescheidenheid zelve en wellicht dat je er daarom geen weet van hebt. Wat ik me overigens niet kan voorstellen, want zo’n goede docent als je schoonvader blijft niet onopgemerkt in je inner circle. Verhalen van buiten dringen daar toch ook door. Echter een column met nuance leest, verkoopt en betaalt niet. Zo simpel is het. Ton van Haperen wakkert het vuurtje aan. Het deugt allemaal niet. Niks, helemaal niks. Een mooie beeldspraak “Als termieten die het fundament wegvreten “, dat wel. Niet alleen de docenten, ook schoolleiders, bestuur en ouders worden meegenomen in de melancholie van het onderwijs. Vervolgens komt Van Haperen met een verklaring. De verantwoordelijkheid van het heersende beeld wordt enkel neergelegd bij de politiek. De feiten die Van Haperen noemt als resultaten van slecht overheidsbeleid; slecht salaris, klassengrootte en urennorm hebben zeker niet bijgedragen aan een positief beeld van onderwijs, maar door de teneur van zijn stuk, het deugt allemaal niet en het Nederlandse onderwijs kent geen succeservaring, wordt het onderwijs weggezet als loser. Wat ik mis is de rol van de journalistiek over onderwijs. Negativiteit verkoopt beter dan de nuance en daarom deugt het stuk van Nynke niet en zal ondanks een goed voorbeeld als haar schoonvader er weinig veranderen aan het beeld van de docent. Daar helpt geen zak met geld aan.
Nynke de Jong is schrijfster , journaliste, columniste en presentatrice. De column van Nynke de Jong
Ton van Haperen is leraar, Lerarenopleider en Publicist De column van Ton van Haperen