“Juf, wat betekent ‘Einzelgänger’?” “Mevrouw, hier staat ‘faulenzen’ wat is dat?” Zomaar vragen uit de dagelijkse lespraktijk. Als je dan vraagt of men zelf al in het woordenboek gezocht heeft, dan krijg je vervolgens van ouders te horen dat je niet uitlegt. Als je iets niet weet dan is de gemakkelijkste weg om iemand te vragen naar uitleg of hulp. Eerst zelf proberen of opzoeken en als dat niet lukt dan kun je de hulplijn inschakelen. Uiteindelijk is dat ook een stap naar zelfstandigheid. Al kost het je als docent de nodige kruim. Zelfstandigheid komt niet aanwaaien.
Docenten zijn net leerlingen. In een artikel stond het woord aanvonken. Een docent twitterde “Aanvonken?” Hij had er nog nooit van gehoord en voegde eraan toe “Is dat een mildere maar even pijnlijke variant van aansteken?”
Vandaag gebruikte een docente het woord ‘Peterprincipe’. Waarop een reactie kwam van iemand die betrokken is bij onderwijs: “Peter wie, Peter Pan?”
Humor hebben ze in elk geval in het onderwijs. Zelfstandigheid? … zoeken we op.
Aanvonken: Van smeulend vuur. Meer en meer vonken schieten en eindelijk aan het vlammen raken; ontvonken.
Peterprincipe:“In een hiërarchie stijgt elke werknemer tot zijn niveau van onbekwaamheid.”