Enkele weken geleden hadden we een studiedag en die ging onder andere over Werken naar Onderwijsbehoefte, kortweg WnO. Éen van de didactische tips is om een instructietafel te formeren. Leerlingen die extra uitleg nodig hebben, komen met een klein groepje bij de docent, die hen vervolgens  verder helpt. De andere leerlingen werken in groepjes of individueel aan een opdracht. We kennen allemaal het fenomeen, dat leerlingen die niet aan de instructietafel zitten toch allerlei vragen hebben. De mevrouw die de uitleg over WnO gaf, noemde als tip dat leerlingen die een vraag hebben een rood of groen kaartje op de hoek van de tafel kunnen leggen. Nadat de docent klaar is met de extra uitleg, loopt hij of zij langs de tafels en beantwoordt vervolgens de vragen. Ik vraag me op zo’n moment af waarom men dan niet de tip geeft om ICT te gebruiken. In dit geval leek mij Todaysmeet een uitkomst. De week daarop greep ik mijn kans in vwo-2. Een aantal leerlingen had nog moeite met het juiste gebruik van voorzetsels in het Duits. Ik maakte een room aan en instrueerde de leerlingen om daar eventueel hun vragen op te schrijven. Vier leerlingen schoven aan bij mijn instructietafel en de rest begon zelfstandig aan de opdracht. Ik wilde dus niet gestoord worden tijdens dit uitlegmoment. Na de eerste sessie keek ik op het bord naar de vragen en tot mijn verbazing hadden enkele leerlingen elkaar geholpen met het beantwoorden van de vragen, want dat kan  ook met Todaysmeet. Ja en natuurlijk waren er ook een paar flauwe opmerkingen tussendoor, maar daar besteed ik geen aandacht aan.  Die waren niet storend voor het verloop van de les, dus niks mee doen verder. Al met al zeker voor herhaling vatbaar.