wpid-20121206_0906550.jpg In vwo-6 hebben leerlingen onlangs een examentekst gemaakt uit 2002 Genie ist machbar. Met behulp van socrative heb ik de antwoorden verzameld. De tekst hadden de leerlingen op papier en de vragen konden ze via hun mobieltje bekijken en beantwoorden. Ik had de vragen, zowel open als meerkeuzevragen via socrative ingevoerd. Via wikiwijs   of trendmatcher kun je uitleg krijgen hoe dit moet. Na afloop kreeg ik een mooi exceloverzicht van de gegeven antwoorden. De namen van de leerlingen heb ik in onderstaand overzicht om privacyredenen veranderd.

socrative

Afgelopen twee jaar heb ik met stemkastjes gewerkt, waarbij resultaten meteen zichtbaar zijn en leerlingen ook kunnen zien hoe andere leerlingen de vragen beantwoord hebben. Dat vinden ze erg belangrijk. Door het gebruik van stemkastjes wist ik bij welke vragen uitleg nodig was en bij welke vragen niet. Ik maakte groepjes, waarbij leerlingen aan de hand van de gegeven antwoorden elkaar uitleg moesten geven. Degene die het antwoord goed had, moest uitleggen waarom dat antwoord goed was. Bij een volgende vraag werd er dan gewisseld.

Het bespreken van antwoorden kost veel tijd, maar het is bittere noodzaak. Deze keer heb ik ervoor gekozen om met behulp van screencast uitleg te geven bij de meerkeuzevragen. Deze video heb ik in de elo geplaatst bij huiswerk samen met het excelbestand. Leerlingen moeten dan deze uitleg thuis bekijken. De video duurt 13 minuten. Als voorbeeld voor deze blog heb ik een kortere opname gemaakt.

Het bespreken van open vragen doe ik liever in de les als groepsopdracht, omdat antwoorden heel uiteenlopend kunnen zijn. Het is leerzaam om gegeven antwoorden te vergelijken en te bespreken waarom het ene antwoord wel goed is en het andere antwoord niet.
De leerlingen krijgen het juiste antwoord en bespreken in een groepje waarom een gegeven antwoord fout is of juist goed. Dat gaan we volgende week doen.

In 2015 hebben studenten van de Radboud universiteit in Nijmegen onder begeleiding van Amber Walraven een analyse gemaakt van bovenstaande opzet.